Gebruikersnaam:     Wachtwoord:    

Dit maakt software asset management zo belangrijk voor bedrijven

Steeds meer organisaties laten hun on premise draaiende IT-landschap los, om over te stappen naar een cloud omgeving. Enerzijds door zelf een infrastructuur in te richten op de platforms van AWS en bijvoorbeeld Azure, anderzijds door applicaties te vervangen voor SaaS-diensten. SaaS is hierbij een afkorting voor Software as a Service; de klant neemt een licentie op een product af, zonder omkijken te hebben naar het technisch beheer van zo’n applicatie. Het functioneel beheer wordt doorgaans nog wel intern opgepakt. Met deze transitie is het belang van goed software asset management (SAM) toegenomen. Hierin wordt zowel van de klant, als de leverancier veel verwacht. Dit artikel vertelt je meer over SAM en de wijze waarop het door organisaties wordt toegepast.

Voortdurende advisering van leveranciers aan klanten

Een cloud migratie is een langdurig traject, wat veel meer omvat dan slechts het in kaart brengen, transformeren en migreren van applicaties naar een externe omgeving. Denk bijvoorbeeld aan factoren als IT governance, security en privacy. Het elders opslaan van gegevens van medewerkers of bijvoorbeeld klanten is niet zonder risico. Om hierin zo goed mogelijk van start te gaan, kiezen veel organisaties voor de ondersteuning van een extern adviesbureau. Zij kunnen op basis van best practices concrete adviezen en kaders bieden voor zo’n migratie.

Het advies wat een leverancier aan de klant biedt stopt niet na het succesvol afronden van een cloud migratie. Ook de leverancier van een SaaS-dienst wordt geacht de klant waar mogelijk te ondersteunen; het is een onderdeel van SAM. De klant wil diens licenties zo efficiënt mogelijk inzetten met de focus op kostenreductie. Daar waar de leverancier probeert het aantal verkochte licenties of bijvoorbeeld modules te optimaliseren.

Leveranciers en klanten bouwen een langdurige band op

Voor leveranciers en klanten is het zaak te bouwen aan een langdurige samenwerking. De leverancier zoekt samen met de klant naar mogelijkheden om de aangeboden SaaS-dienst zo efficiënt mogelijk in te zetten, terwijl de klant inzet op een overeenkomst voor langere tijd. Zo worden beide partijen beloond voor hun vertrouwen in elkaar. Niet onbelangrijk, daar het voor afnemers relatief eenvoudig is geworden om in korte tijd over te stappen naar een andere partij. Het opzeggen van de lopende overeenkomst voor afgenomen licenties en het migreren van data naar een andere SaaS-dienst is doorgaans voldoende; men betaalt per maand of per jaar, in plaats van per product. Iets wat voorheen vaak het geval was bij on premise draaiende applicaties.

avatar joey

Over de auteur

Joey

Mijn naam is Joey, een van de eigenaren van Frisbegin.nl. Frisbegin.nl is gestart om Nederland een verfrissend startpagina concept aan te bieden. Het is op onze dienst mogelijk om zeer eenvoudig startpagina's te maken met prachtige ontwerpen. Het resultaat: Plezier in het beheren van pagina's, meer bezoekers en meer kliks.

Heeft u vragen over Frisbegin? Ik sta u graag te woord! Neem contact op door een e-mail te sturen naar Joey@Frisbegin.nl

Wilt u een pagina aanmaken? Bekijk dan snel de homepagina